Najprv slovo kurátora:
Je len málo tak nekonvenčných portrétov ako vidíme na tomto výnimočnom obraze. Je to Te deum večného mága, iluzionistu, mystika, umelca a bicyklistu. Na jeho mystické a filozofické myšlienkové transmutácie sa vo svojich dielach odvolávajú aj uznávané ezoterické a pseudovedecké kruhy.
Autor v tomto oslavnom diela kombinuje v dialógu sám a sám otvorený vedecký prístup s hermetickými prvkami, aby typickými Kovadlinovskými ťahmi ceruzky uvolnil potláčané pudy a vymanil sa spod diktátu rozumu. Jeho výraznou umeleckou črtou je nezávislosť na objektívnej pravde. Autor polemizuje vo svojom diele s myšlienkou, že človek nemôže urobiť strom, ale môže ho polievať.
Autor získaval svoje profesionálne a životné skúsenosti aj v zahraničí; dlhé roky bol dvorným maliarom náčelníka kmeňa Siuxov Velkého medveďa.
kurátor
Prof. Art. Mgr. Michal Angelo ArtD.Csc.Lodkap.pSc
A my k tomu len skromne dodávame:
Kovadlinove veci si veľmi vážime. Občas si myslíme, že by mal namiesto nákupu liehovín investovať do podpory niektorého zo ZUŠ učiteľov v jeho blízkom okolí.
Je vidno, že autor má ku kreativite blízko. Vidno to na symbolike. V detailoch obrazu, ktoré umožňujú rôznorodé interpretácie. Ak pôjdeme zhora, oko sa zastaví už pri delikátnej symbolike na streche klobúka, ktorá na prvý pohľad nostalgicky naväzuje na jeho túžbu za sociku emigrovať za ostnaté drôty a betónové rampy hraničiarov. Prvý pohľad zvádza. Až pri pozornejšom pohľade človek objaví autorovu schopnosť tvoriť sám. Jedná sa o tzv. inštalatérske obdobie, keď sa rozhodol na dome opraviť všetky vodovodné kohútiky a trubky bez pomoci inštalatéra. Asociácie na Barona Prášila sú zrejmé. Mimochodom Kovadlina počúva aj vinyl.
Pohľad do očí hovorí za všetko. Autor básni v opus magnum (schválne píšeme malým písmenom) o bicykli ale každému súdnemu človeku z toho vychádza skôr motorka. Možno je to také Freudovské priznanie vlastnej lenivosti ťahať na bicykli. Ťažko povedať, nosí totiž aj šialené brýle.
Ale až náznak stigmat na ruke svedčí o Alfrédovom hlboko konzervatívnom zasadení. Kristove roky má už dávno za sebou. Ale mystika vs človečina z diela sála. Realita inštalatéra a hĺbka vyššieho poznania. Vodovná batéria a vesmír. Dalo by sa polemizovať o schopnosti človeka skĺbiť tak jednoduché veci, ako je oprava vodovodu a vrúcna túžba po odpustení hriechov. Autor je hladný po pravde. Ćo umocňuje aj náznak plátku ementálu v spodnej časti.
Ťažko popísať čo sa v hlave kreatívca skutočne odohráva. My len doplníme že dovetok Magnum v názve má niekoľko významov:
magnum → veľká fľaša
Magnum cartridge → náboj Magnum
magnum opus → magnum opus (hud.)
magnus, magna, magnum → veľký, veľká, veľké
A veríme, že u Alfréda Kovadlinu nehral prím ten prvý…
Autor: Alfréd Kovadlina
Opus Magnum
maľba: kresba na kancelárksy papier Fax Copy
21×30 cm
Vyvolávacia akciová cena 35 centov. Fakt sa snažil.
Dielo je signované s certifikátom originality priamo od autora
Záverom prikladáme pre objektívnosť ešte emotívnu reakciu Kovadlinovho fanúšika:
Vážená CUBE gallery,
bol som dlhoročným obdivovatelom a fanúšikom vašej galérie, avšak po dnešnej návšteve som takmer skolaboval! Pod dielo velkého majstra Alfréda Kovadlinu s názvom Opus Magnum sa vo vašej treťotriednej galérii podpísal nejaký diletant. Pritom z rukopisu, ťahu štetcom aj nezamenielnej nonšalantnosti jedinečného diela je zrejmé, že dielo namaloval sám Alfréd Kovadlina! Žiadam, aby táto nanebovolajúca nehoráznosť bola okamžite potrestaná a vinník bol náležite zavesený za vajcia do prievanu.
K vysvetleniu názvu: Alchimisti označovali Opus Magnum ako Velké Dielo, ktoré podľa klasickej schémy začína vymedzením problému, stanovením jeho vzťahu k doterajšiemu empirickému a teoretickému poznaniu.
Som s pozdravom
Helmut Striekačka, Csc
Mail: helmut.striekacka@gmail.sk
A galéria len doplňuje reakciu slovami: „Na zdravie.“