Muž čakajúci na príchod motorového vlaku.
Kovadlinovo dielo s environmentálnym presahom priamo naväzuje na snahy o potláčanie konšpiračných teórií o vplyve masívneho zatrávňovania južnom Slovensku na svetové teplenie o viac ako 2°C. Na základe osobného interview s autorom vieme, že špeciálne ho trápi spásanie Dunajských Luhov hovädzím dobytkom a jeho následný vplyv na tvorbu metánu, ktorý je oveľa agresívnejší ako automobilové CO2.
Nie je to len portrét ustarosteného človeka, ktorý zas márne čaká na zmeškaný vlak. Naopak.
Priamou inšpiráciou vzniku diela bol nový cestovný poriadok na vlakovej trati Bratislava Komárno. Ak sa pozriete hlbšie do očí portrétovaného, objavíte neistotu a názorovú križovatku. „Sadnem do auta alebo počkám na ďalší vlak?“ Autor si kladie otázky bežného človeka. Krížia sa tu protichodné názory. „Sadnem do auta, miniem na benzín, znečistím ovzdušie a nezostane mi na pivo. Ak však nechám auto autom, nepríde vlak vôbec, pôjdem na pivo hneď a navyše som environmentalista, ktorý zrobil niečo užitočné pre svet.“
Vstúpiť do Kovadlinových myšlienok dá zabrať. Vyjadruje sa minimalistickou formou, perom, fixovkou, akoby nevedel kresliť. Chce sa tým priblížiť normálnemu slovákovi žijúcemu na južnom Slovensku? I preto sa môže zdať, že portrétovaného briadka pripomína doby Ľudovíta Štúra.
Necháme na divákovej fantázii, či Kovadlina ako dieťa chodil na hodiny výtvarnej výchovy alebo má len neskutočnú odvahu vystaviť takéto dielo. A práve tá provokácia nám umožňuje pochopiť podstatu. Ak by to bol štandardný portrét, kto by dnes vôbec riešil zatrávňovanie polí a únik metánu z hovädzieho dobytka na južnom Slovensku?
Neostáva nám, než zatlieskať.
Autor: Alfréd Kovadlina
Muž čakajúci na príchod motorového vlaku.
technika: ani pánboh nevie asi pero alebo fixovka počas pracovnej prednášky BOZP
A4
Dielo provokuje. Malo by provokovať aj cenou. Vyvolávacia akciová cena 99 centov je na mieste. Nemôžte prerobiť.
Dielo je signované s certifikátom originality priamo od autora